Nihavend makamı, Buselik makamının Rast perdesi üzerine göçürülmesiyle meydana gelir.
Durağı: Rast perdesidir.
Seyri: İnici-çıkıcıdır. Bazen çıkıcı, bazen de inici gibi seyre başlarsa da, hemen çıkıcı-inici hale döner.
Güçlüsü: Neva perdesidir.
Yeden:Irak perdesidir.
Donanımı: Si ve mi küçük mücenneb bemolü donanıma yazılır. Gerekli diğer değişiklikler eser içinde gösterilir.
Nihavend Makamı Dizisi:
Perdelerin Klasik Türk Müziği’ndeki isimleri: Rast, Dügah, Kürdi, Çargah, Neva, Nim Hisar, Acem, Gerdaniyedir. Nevada Hicaz olduğu zaman Neva, Hisar, Eviç, Gerdaniye perdeleri kullanılır.
Nihavend Makamı Genişlemesi: Nihavend makami dizisi hem alt, hem de üst taraftan genişleme yapar. Dizi alttan Hicaz DÖrtlüsü, üst taraftan ise Buselik Beşlisi halinde genişler.
Nihavend Makamı Genişlemesi:
Türk Musikisi makamları içerisinde en fazla kullanılan makamlardan birisidir. Dizi seslerinin müsait olması nedeniyle, Batı enstrümanları ile de çalınabilmesi ve de çok sesli denemelerde kullanılması bu makama ayrı bir özellik verir. Ayrıca en yaygın makamların ses dizilerinin de rahatlıkla uygulanması, Nihavend makamının her tür eser yapımında kullanılmasına yol açmıştır.
Nihavend Makamı Dizisinin Seyri:İnici-çıkıcı seyre sahip olan Nihavend makamını seyrine genellikle orta seslerden başlanır. Dizini son derece kullanılabilir olaması nedeniyle çok çeşitli seslerddizilerde dolaşılabilir. Genellikle Neva perdesi üzerindeki Kürdi veya Hicaz Dörtlüsünün sesleri kullanılarak Güçlü sesi olan Neva perdesinde asma karar yapılır.
Genişleme sesleri olan Buselik Beşlisinin sesleri kullanılarak tiz seslerde dolaşılır. Yukarıdan aşağıya inilerek, çeşitli geçkilerle Neva perdesinde tekrar kalış gösterilir. Dizinin orta seslerinde dolaşılır.
Karara doğru Buselik’li olarak inilir. Dizi alt taraftan Hicaz’lı olarak genişleme yapar. Buselik Beşlisinin sesleri ile yeden olan Irak Perdesi de belirtilerek Rast Perdesinde karar verilir.
Nihavend Makamı Dizisinin Seyri:
Nihavend Makamına Örnek Bir Eser:
Lütfen yorum bırakın.