Kalenderi Ayağı
19. asrın ilk yarısında, gezginci halk ozanlarının büyük kentlerde yerleşmeğe ve özel kahvehânelerde toplanarak sazlı-sözlü atışmalar ve yarışmalar yaptıklarını biliyoruz.
Bu arada, dîvan şiirinin etkisi altında kalan bazı halk ozanları, aruz vezniyle yazılan (gazel, murabba biçiminde) ve kalenderi denilen şiir biçimini benimseyerek özel bir ezgi ile çalıp-söylemeye başladılar. Bunlara, Kalenderi Aşıkları denildi. Kalenderi Aşıkları’nın toplandıkları kahvehaneler de ayrıydı.
Kalenderi Aşıklarının söyledikleri ezgilerin dizisi şöyledir;
Kalenderi Ayağı Dizisi:
Kalenderi dizisindeki ezgiler, genellikle La perdesinde karar verirler. Ancak, Do perdesinde karar veren Kalenderi örnekleri de vardır. Bazı bağlamacılar, bu ayaktan ezgileri (Kara Düzen) Si kararlı çalarlar.
Örnekler:
Hangi Bağın Bağbanısan / Diyarbakır
Bir Daracık Pencere / ŞanlıUrfa
Mustafa Hoşsu’nun “Geleneksel Türk Halk Müziği Nazariyatı” kitabından alınmıştır.
Lütfen yorum bırakın.