Sol Anahtarı, Fa Anahtarı ve Do Anahtarı
Orkestra içinde enstrümanlar ve insan sesleri birbirinden farklı özellikler gösterip tınladıkları bölgelere göre farklı anahtarlar ile yazılırlar.
Burada amaç, notaları portenin içinde ve mümkün olduğu kadar az ilave çizgisi ile yazabilmektir.
Daha önce bahsettiğimiz anahtarların çeşitlerine bir göz atalım. Anahtarın koyulduğu çizgiye adını veren şekil olduğunu ve sadece çizgi üzerinde bulunduğunu hatırlayalım.
Sol Anahtarı
Sol anahtarı 2 yerde bulunur.
Sol anahtarı
Birinci çizgideki sol anahtarı ile 4. çizgideki fa anahtarında notaların yerleri oktav farkı ile aynıdır. Bu yüzden 1. çizgideki sol anahtarı kullanılmaz.
Fa Anahtarı
Fa anahtarı iki yerde karşımıza çıkar. 4. ve 3. çizgilerde. 4. çizgideki fa anahtarı Bas Anahtarı, 3. çizgideki fa anahtarı ise Bariton Anahtarı adını alır.
Bas anahtarı ve bariton anahtarı
Do Anahtarı
Do anahtarı portede dört çizgi üstünde bulunur. 1. çizgide Soprano Anahtarı, 2. çizgide Mezzo Soprano Anahtarı, 3. çizgide Alto Anahtarı ve 4. çizgide ise Tenor Anahtarı adını alır.
Soprano, mezzo soprano, alto ve tenor anahtarları
Diyapazon Esasına Göre Anahtarlar
Diyapazon esas alındığında bu anahtarların kullanıldıkları oktav bölgeleri ise şu şekildedir.
Alt oktav anahtarları
Orta oktav anahtarları
Üst oktav anahtarları
Sol anahtarında 1. oktavdaki do notası (c4 do), diğer anahtarlarda işaret edilen do notaları ile aynı frekanstadır.
Do(c4) frekansının sol, fa ve do anahtarındaki gösterimleri
Kaynak: Nail Yavuzoğlu, ‘Uygulamalı Müzik Teorisi-2’
Lütfen yorum bırakın.