Tam ve Majör Aralıkların Tespit Edilmesi


Bir Majör diziyi tekrar ele alalım.

F majör dizisi
F majör dizisi.

Fa Majör modunun ilk sesiyle yani fa ile 4’lü ve 5’li mesafedeki aralıklar tam aralıklardır. Yani birinci dereceyle 4. ve 5. dereceler arası tamdır.

1. dereceyle 2’li, 3’lü, 6’lı ve 7’li mesafedeki dereceler ise majör aralıklardır.

F majör dizisindeki tam ve majör aralıklar
F majör dizisindeki tam ve majör aralıklar.

  • Majör = M
  • Tam = T olarak gösterilmektedir.

Böylece verilen bir sesin üstüne Tam ve Majör aralık kurmamız gerektiğinde verilen sesi Majör modun 1. derecesi kabul edip donanımını düşünmemiz ve istenilen aralığı sayısal olarak belirledikten sonra donanımda değiştirme işareti alıp almadığına bakmamız yeterli olacaktır.

Burada unutmamamız gereken temel kural bir Majör modda 1. derece ile 4. ve 5. dereceler tam, 2., 3., 6. ve 7. dereceler arası Majör mesafede aralıklardır.

Örnek: G notasının üstüne M7’li aralığı kuralım. G notasına göre 7’li aralık F’dir Ancak G Majör modunun donanımında F♯ olacağından, G notasının üstüne M7’li aralık F♯ notası olacaktır.

Aralığın bulunuş safhalarını nota üzerinde gösterelim.

1-) İstenilen aralık
G notasının üstüne M7'li aralığı kurmak-1.

2-) Sayısal olarak aralığın üst sesi
G notasının üstüne M7'li aralığı kurmak-2.

3-) G Majörün donanımı
G notasının üstüne M7'li aralığı kurmak-3.

4-) Donanıma göre işaretlendirme
G notasının üstüne M7'li aralığı kurmak-4.

Örnek: A♭ notasının üstüne tam 4’lü aralığını kuralım. A♭ notasına göre 4’lü aralık Re’dir. Ancak A♭ Majörün donanımında B♭, E♭, A♭, D♭ değiştirme işaretleri bulunur. Bu yüzden Re notası D♭ olacaktır. A♭ notasının üstüne tam 4’lü mesafedeki ses D♭’dür.

1-) İstenilen aralık
A bemol notasının üstüne tam 4'lü aralığı kurmak-1.

2-) Sayısal olarak aralığın üst sesi
A bemol notasının üstüne tam 4'lü aralığı kurmak-2.

3-) A♭ Majörün donanımı
A bemol notasının üstüne tam 4'lü aralığı kurmak-3.

4-) Donanıma göre işaretlendirme
A bemol notasının üstüne tam 4'lü aralığı kurmak-4.

Kaynak: Nail Yavuzoğlu, “Uygulamalı Müzik Teorisi-1”

Facebooktwitterpinterestlinkedin

ilk yorumu siz yazın

Lütfen yorum bırakın.

E-mail ve isim zorunlu değildir.