Durağı: Dügah perdesidir.
Seyri: Çıkıcıdır.
Güçlü: Çargah perdesidir.
Yeden: Rast perdesidir.
Donanımı: Si için koma bemolü, re için bakiye bemolü donanıma yazılır. Gerekli değişiklikler eser içinde gösterilir.
Saba Makamı Dizisi: Çargah perdesindeki Zirgüleli Hicaz dizisine yerinde Saba dörtlüsünün eklenmesinden meydana gelmiştir.
Saba Makamı Dizisi:
Bugüne kadar öğrendiğimiz Dörtlülerin haricinde, yeni bir dörtlü daha öğreniyoruz. (KSS) kalıbı ile gösterilen bu dörtlü “SABA DÖRTLÜSÜ” adını alır. Basit makamların yapısında bulunan Dörtlülerin tam dörtlü (22 koma) olduklarını biliyoruz. Saba Dörtlüsü ise eksik bir Dörtlüdür.
Saba makamı dizisinde kullanılan Re bakiyye bemol sesi,(Hicaz) nağmelerin geliş cazibesine göre her zaman dört koma eksik edilmez. Etkisi bu nedenle ağırdır. Ancak bu ağırlık Saba makamına değişik hava verir. Makamlarımız içinde ayrı bir yeri vardır. Hüznü temsil eder.
Seyri: Saba makamının seyrine durak sesi civarından başlanır. Saba Dörtlüsünün sesleri kullanılarak dizinin seslerinde karışık dolaşılır. Çargah perdesinde asma kalış yapılır.
Çargah perdesi üzerindeki Zirgüleli Hicaz dizisinin seslerine geçilerek gezinilir. Tekrar aşağıya inilerek Çargah perdesinde kalış gösterilir. Bu arada bazı perdeler üzerinde de asma kalışlar yapılabilir. Son olarak Saba Dörtlüsünün sesleri kullanılarak Dügah perdesinde karar verilir.
Saba Makamı’na Örnek Bir Eser:
Lütfen yorum bırakın.