Akorlar


Üç ya da daha fazla sesin aynı anda duyulmasına akor adı verilir. En basit akor üst üste iki üçlünün alınmasıyla elde edilir. Bu akor 5’li akor adını alır.

5’li akor
5'li akor.

Akorlar Majör ve minör modların dereceleri üzerinde oluşur. Akorun en kalın sesine Temel ses (Esas ses, kök ses) adı verilir. Bir sonraki nota bu sese diyatonik üçlü mesafesindedir ve üçlü olarak isimlendirilir. Üçüncü ses ise Temel sese diyatonik 5’li uzaklıktadır ve akor içinde Beşli olarak isimlendirilir.

Akor oluşumu
Akor oluşumu.

C Majör dizisinin Tonik (I) ve Dominant (V) dereceleri üstüne doğal olarak oluşan akorları kuralım.

C Majör dizisinin Tonik (I) ve Dominant (V) akorları
C Majör dizisinin Tonik (I) ve Dominant (V) akorları.

Şimdi de C minörün I. ve V. derece akorlarını yazalım.

C minör Armonik dizisinin Tonik (I) ve Dominant (V) akorları
C minör Armonik dizisinin Tonik (I) ve Dominant (V) akorları.

Görüldüğü gibi akorlar Majör ve minör modlar içinde diyatonik yapıya göre oluşmaktadır.

Şimdi de B♭ Majör ve G minör dizilerinin II. ve VI. derece akorlarını yazalım.

B♭ Majör dizisinin II. ve VI. derece akorları
B bemol Majör dizisinin II. ve VI. derece akorları.

G minör Armonik dizisinin II. ve VI. derece akorları
G minör Armonik dizisinin II. ve VI. derece akorları.

Kaynak: Nail Yavuzoğlu, “Uygulamalı Müzik Teorisi-1”

Facebooktwitterpinterestlinkedin

ilk yorumu siz yazın

Lütfen yorum bırakın.

E-mail ve isim zorunlu değildir.