iki ses arasındaki açıklığa aralık denir. Aralıklar genel olarak aşağıdan yukarıya doğru hesaplanır. C ile E arasında üçlü aralık vardır. C ile F arasında 4’lü, D ile B arasında 6’lı aralık vardır.
C ile E arasındaki aralık
C’den 3’lü ve 4’lü, D’den 6’lı aralıklar
Aralıklar Melodik ve Armonik olmak üzere iki şekilde yazılıp duyulurlar. Aralığı meydana getiren sesler ard arda duyuluyorsa melodik aralık;
Melodik aralık
Aralığı meydana getiren sesle aynı anda duyuluyorsa Armonik aralık meydana gelir.
Armonik aralık
Bu kitapta, aralıklarla ilgili çalışmaların tümünde armonik aralık kullanılacaktır.
Do Majör modu içindeki aralıkları, modun I. derecesine (tonik) göre uzaklıkları ile ele alalım.
Do Majör modu içindeki aralıklar
Ünison aynı ses anlamına gelir. Bir başka ifadeyle birli aralık olarak isimlendirebiliriz.
Aralıkların Niteliği
Aralıkların niteliği oluşumlarında kullanılan tam ve yarım seslerin çeşitliliğine bağlıdır.
C – E 3’lü aralık oluşumunda kullanılan tam ve yarım sesler
- a) 2 tam sesten oluşmakta
- b) Bir tam bir yarım sesten
- c) Tam sesten
- d) 2 tam bir yarım sesten
- e) Bir tam bir yarım sesten
- f) 2 tam sesten
- g) 2 tam bir yarım sesten oluşmaktadır.
Aralıklar nitelik olarak 5 farklı şekilde karşımıza çıkmaktadır.
- 1. Tam
- 2. Majör (büyük)
- 3. minör (küçük)
- 4. Eksilmiş
- 5. Artmış
- l’li, 4’lü, 5’li ve 8’li aralıklar tam artmış ve eksilmiş,
- 2’li, 3’lü, 6’lı, 7’li aralıklar ise Majör, minör Eksilmiş ve Artmış olarak bulunabilirler,
- l’li, 4’lü, 5’li ve 8’li aralıkların Majör ve minörü olamaz.
Tam ve Majör Aralıklar
Tam ve Majör aralıkların ses mesafelerini görelim:
Aralık | Rumuz | Mesafe |
Tam 1’li | T1 | 0 ses |
Majör 2’li | M2 | 1 tam ses |
Majör 3’lü | M3 | 2 tam ses |
Tam 4’lü | T4 | 2 tam 1 yarım ses |
Tam 5’li | T5 | 3 tam 1 yarım ses |
Majör 6’lı | M6 | 4 tam 1 yarım ses |
Majör 7’li | M7 | 5 tam 1 yarım ses |
Tam 8’li | T8 | 6 tam ya da 12 yarım ses |
Tam 1’li ve tam 8’liyi tespit etmek kolay olduğundan bu aralıkların bulunması nota üzerinde gösterilmeyecektir.
M2 aralığı
M3 aralığı
T4 aralığı
T5 aralığı
M6 aralığı
M7 aralığı
Minör Aralıklar
minör aralıkların mesafesi Majör aralıklardan yarım ses daha küçüktür. Her hangi bir Majör aralığı minör aralığa dönüştürmek için Majör aralığı kromatik ses kalınlaştırmamız (daraltmak) gerekmektedir, minör aralığın rumuzu “m” dir.
M2 ve m2 aralığı
M3 ve m3 aralığı
M6 ve m6 aralığı
M7 ve m7 aralığı
Ses Kapasitesinin Daraltılması
Ses kapasitesinin daraltılması iki yolla olur,
a) Aralığın üst sesinin kromatik ses kalınlaştırılması ile
Aralığın üst sesinin kromatik ses kalınlaştırılması ile ses kapasitesinin daraltılması
b) Aralığın alt sesinin kromatik ses inceltilmesi ile
Aralığın alt sesinin kromatik ses inceltilmesi ile ses kapasitesinin daraltılması
Örneğin Re notasının üstüne Majör 3’lü aralığı alalım. 2 tam ses üstünde yani D’nin üstünde F♯ notası olacaktır. D’nin üstüne minör üçlüyü bulacaksak; F♯ kromatik ses kalınlaşacak F♮ olacak. F♯’in altına minör 3’lü aralığını bulmak istersek de Re kromatik ses incelerek Re♯ olacaktır.
Ses kapasitesinin daraltılması örnekleri
Eksilmiş Aralıklar
Eksilmiş aralıklar tam ve minör aralıkların kromatik ses kalınlaşmasıyla oluşur.
Eksilmiş 5’li aralığı
Eksilmiş 6’lı aralığı
Eksilmiş 3’lü aralığı
Artmış Aralıklar
Artmış aralıklar ise tam ve Majör aralıkların kromatik ses incelmesi ile elde edilir.
Artmış 4’lü aralığı
Artmış 6’lı aralığı
Artmış 2’li aralığı
Çok Eksilmiş ve Çok Artmış Aralıklar
Yalnız bu aralıklardan eksilmiş ikili ve artmış yedili hakiki armonik aralıklar değillerdir. Bazı aralıklar vardır ki bazen çok eksilmiş veya çok artmış olabilirler, fakat bunlar çok az kullanılır.
Çok eksilmiş 5’li ve çok artmış 4’lü aralıkları
Kaynak: Nail Yavuzoğlu, “Uygulamalı Müzik Teorisi-1”
Lütfen yorum bırakın.