İki ses aynı anda tınladığında, bu sesler arasında oluşan uyum, istirahat hissi veriyorsa (Majör ve minör modlar içinde değişmeyen) bu aralıklara mükemmel uyumlu aralıklar denir. (Ünison, T4, T5, T8)
Ünison, tam 4’lü, tam 5’li ve tam 8’li aralıkları
Majör, minör 3’lü ve altılılar ise yarı mükemmel uyumlu aralıklardır. Dengeli yerinde durabilen bir yapıya sahiptirler. (m3, M3, m6, M6)
minör 3’lü, Majör 3’lü, minör 6’lı ve Majör 6’lı aralıkları
İki ses aynı anda tınladığında uyumsuzluk, bitmemişlik ve bir yere gitme (çözülme) etkisi bırakıyorsa buna da uyumsuz (çatışan) aralıklar adı verilir (2’li, 7’li, artmış ve eksilmiş aralıklar)
minör 2’li, Majör 2’li, minör 7’li, Majör 7’li, Artmış 4’lü ve Eksik 5’li aralıkları
A2’li A5’li, E4’lü, E7’li aralıkları anarmonik olarak yarı mükemmel uyumlu aralıklara karşılık gelirler.
Artmış 2’li, artmış 5’li, eksik 4’lü ve eksik 7’li aralıkları
Kaynak: Nail Yavuzoğlu, “Uygulamalı Müzik Teorisi-1”
Lütfen yorum bırakın.