Durağı: Rast perdesidir.
Seyri: İnicidir.
Güldeste Makamı Dizisi: Buselik perdesindeki Zirgüleli Hicaz dizisine Hüseynideki Buselik dizisinin ve Rast perdesindeki Çargah dizisinin eklenmesinden meydana gelmiştir.
Güldeste Makamı Dizisi:
Güçlüsü: Hüseyni perdesidir. Bu perdede bazen Buselik çeşnisiyle, bazen de Hicaz çeşnisiyle makamın yarım kararı yapılır.
Asma Karar Perdeleri: Nevada Çargahlı, Buselikde de Zirgüleli Hicaz çeşnisiyle asma kararlar yapılabilir. Ve bu arada Kürdi perdesi yeden olarak kullanılabilir. Ayrıca Rasttaki Çargah dizisine geçildiğinde Buselikte Kürdili , Dügahda Buselikli asma kararlar yapılabilir.
Donanımı: Bazen yalnızca fa için küçük mücenneb diyezi; bazen de fa küçük mücenneb diyez, re için bakiye diyez donanıma beraber yazılır. Gerekli değişiklikler eser içinde gösterilir.
Genişlemesi: Güldeste makamı tiz tarafta yeterli seyir alanına sahiptir. Bu bakımdan pest taraftan genişler. Bu genişleme Hüseyni Aşiran perdesine bir Buselik beşlisi getirilmek suretiyle yapılır. Bu, simetrik bir genişlemedir.
Yedeni: 1.aralıktaki küçük mücenneb diyezli fa Geveşt perdesidir.
Perdelerin Klasik Türk Müziği’ndeki isimleri: Pestten tize doğru: Rast, Dügah, Buselik, Çargah, Neva veya Nim Hisar, Hüseyni, Mahur, Gerdaniye, Muhayyer veya Nim Şehnaz, Tiz Buselik, Tiz Çargah, Tiz Nim Hisar, Tiz Hüseynidir.
Seyir: Güçlü civarından seyre başlanır. Buselik perdesindeki Zirgüleli Hicaz dizisinde gezinildikten sonra, Hüseynideki Buselik dizisinde de gezinilir ve bu arada yarım kararla birlikte asma kararlar da yapılır. Nihayet Rast perdesindeki Çargah dizisine geçilip gezinildikten sonra Rast perdesinde Çargah çeşnili tam karar yapılır.
Güldeste Makamı’na Örnek Bir Eser
Lütfen yorum bırakın.