Temel sesin üstüne bir M3’lü ve temel sesin üstüne bir T5’li aralıklarından meydana gelmiştir.
Majör akor kurulumu
Bu akoru temel sesin üstüne bir M3’lü, bu M3’lü üzerine ise bir m3’lü olarak da tarif edebiliriz.
3’lü aralıklar ile Majör akor kurulumu
Bu akora 5’li Majör akor da denilir.
Majör Akor Kuruluşunda Pratik Yol
Bir aralığı bulurken verilen sesi modun birinci derecesi kabul edip donanıma bakıyorduk. Majör akorun Majör modun I. derece akoru olduğunu unutmamalıyız. Temel sesi modun I. derecesi olarak alıp donanımı düşünmeli ve verilen bu sesin üstüne ard arda iki üçlü koymalıyız. Donanım bu seslerdeki değiştirme işaretlerini belirleyecektir.
Örneğin A♭ notasının üstüne 5’li Majör akor kurulacaksa:
- 1. A♭ Majörün donanımı yazılmalı
- 2. A♭’ün üstüne iki adet 3’lü alınmalı
- 3. Donanımda akorun 3’lüsü ve 5’lisiyle ilgili bir değiştirme işareti var ise, bu değiştirme işaretleri ilâve edilmelidir.
Majör akor kuruluşunda pratik yol
Majör Akorun Şifrelendirilmesi
Klasik müzikte akorların şifreleri akor seslerinin Temel sese göre olan mesafeleri göz önüne alınarak aşağıdan yukarıya doğru yazılmaktadır.
Majör akorun şifrelendirilmesi
5/3 rakamındaki 3’lü her akorun bünyesinde olduğu için kullanılmaz ve akor sadece 5 rakamı ile gösterilir.
Bir armoni partisinde esas haldeki (kök pozisyon) 5’li akorlar için bir şifre yazılmaz.
Teorik çalışmalarda akorlar bir bağlantının içinde olmayıp tek başlarına bulundukları için 5 rakamının yanına modalitesini belirtecek parantez içinde bir harf koyulacaktır. Majör için kullanacağımız harf ‘büyük M’ harfidir.
Majör akorun modalitesini belirtmek
Kaynak: Nail Yavuzoğlu, “Uygulamalı Müzik Teorisi-1”
Lütfen yorum bırakın.