Armoni’de Akorların Derecelendirilmesi

Birinci Derecede Kullanılacak Akorlar

Majör Modda İyi Derece Akorları
Bir tonun tonik, alt dominant ve dominant seslerinin üstüne kurulan 5’li akorlar birinci derecede kullanılan iyi derece akorlarıdır.

Majör modda I, IV, V (Büyük harfle yazılmış Romen rakamı) ile derecelendirilir.

C majör tonda kök pozisyondaki tonik, alt dominat ve dominant akoru
C majör tonda kök pozisyondaki tonik, alt dominat ve dominant akoru.

Bu dereceler tonaliteyi hissettiren derecelerdir ve üzerine kurulan akorlar gamın bütün notalarını yapılarında taşırlar.

C majör dizi seslerinin derecelendirilmesi
C majör dizi seslerinin derecelendirilmesi.

C majör tonda kök pozisyondaki iyi derece akorlarının dereceleri ile akorları oluşturan seslerin dereceleri
C majör tonda kök pozisyondaki iyi derece akorların dereceleri ile akorları oluşturan seslerin dereceleri.

Sadece iyi derece akorlarını kullanarak bir diziyi armonize edebiliriz.

C majör dizideki seslere kurulan iyi derece akorlarının dereceleri
C majör dizideki seslere kurulan iyi derece akorlarının dereceleri.

Minör Modda İyi Derece Akorları
Minör modda da iyi derece akorları majör modda olduğu gibi i, iv, ve V. derece akorlarıdır. (Minör köklü akorlar küçük harfle yazılmış Romen rakamıyla derecelendirilir.)

Minör moddaki iyi derece akorlarından tonik ve alt dominant akorları minör, dominant ise Majör yapıdadır.

C minör tonda kök pozisyondaki tonik, alt dominat ve dominant akoru
C minör tonda kök pozisyondaki tonik, alt dominat ve dominant akoru.

B notasında ♮ olmasının nedeni E ve A notalarının ♭ olduğu yerde, B’nin bemol sırasına göre bemol olması zorunluluğudur. Ayrıca armoni söz konusu ise daima Armonik minör modu düşünülmelidir. Burada mod, do minördür ve do minör’ün donanımında üç bemol vardır.

İkinci Derecede Kullanılacak Akorlar

Tonik üstü, medyant, alt medyant ve sansibl üstüne kurulan 5’li akorlar ise ikinci derecede kullanılacak akorlardır. Bunlardan minör modda üçüncü derece üzerinde karşımıza çıkan +5 akoru ile her iki modda da yedinci derece üzerine kurulan -5 akorları konsonan armoni içinde kullanılmasalar da, teorik olarak çalışmalara dahil edileceklerdir.

Majör Modda İkinci Derecede Kullanılacak Akorlar
Bir majör modda, tonik üstü, medyant ve alt medyant üzerinde kurulan minör köklü akorlar ile sansibl üzerine kurulan eksilmiş beşli akorları, ikinci derecede kullanılacak akorlardır.

Majör modda ikinci derecede kullanılacak akorlar
Majör modda ikinci derecede kullanılacak akorlar.

Minör Modda İkinci Derecede Kullanılacak Akorlar
Bir minör modda; tonik üstü ve sansibl üzerindeki -5 akorları, medyant üzerindeki +5’li akoru ve alt medyant üzerindeki 5’li Majör akor, ikinci derecede kullanılacak akorlardır.

İkinci ve yedinci derecede bulunan -5 akorları armoni içinde farklı fonksiyonlarda kullanıldıkları için, derecelendirilmelerinde farklılık görülecektir. Ancak kurulumları aynıdır.

Minör modda ikinci derecede kullanılacak akorlar
Minör modda ikinci derecede kullanılacak akorlar.

Birinci ve İkinci Çevrim Akorlarının Derecelendirilmesi

Birinci Çevrim Akorlarının Derecelendirilmesi

Majör Modda

Majör modda birinci çevrim akorlarının derecelendirilmesi
Majör modda birinci çevrim akorlarının derecelendirilmesi.

Minör Modda

Minör modda birinci çevrim akorlarının derecelendirilmesi
Minör modda birinci çevrim akorlarının derecelendirilmesi.

İkinci Çevrim Akorlarının Derecelendirilmesi

Majör Modda

Majör modda ikinci çevrim akorlarının derecelendirilmesi
Majör modda ikinci çevrim akorlarının derecelendirilmesi.

Minör Modda

Minör modda ikinci çevrim akorlarının derecelendirilmesi
Minör modda ikinci çevrim akorlarının derecelendirilmesi.

Kaynak: Nail Yavuzoğlu, “Uygulamalı Müzik Teorisi-2”

Facebooktwitterpinterestlinkedin

ilk yorumu siz yazın

Lütfen yorum bırakın.

E-mail ve isim zorunlu değildir.