İki Partili 5. Tür Senkoplu İşlemeli Sıkı Kontrpuan

Florid Senkoplu (Gecikmeli) İşlemeli (Karışık) Sıkı Kontrpuan

İki Partili 5. Tür Senkopsuz İşlemeli Sıkı Kontrpuan’a, senkoplu ritmlerin (gecikmelerin) ilave edilmesiyle, senkoplu işlemeli tür ortaya çıkar. Bir çalışmada CP sus ile başlamalıdır.

Kuralları
1-) Bu türde senkoplar, işlenerek (süslenerek) kullanılır.

2-) İşlemeler daima ikinci dörtlük zamanda yapılmalıdır.

3-) Sekizlik notalarla işleme yapılabilir.

4-) Gecikmelerin işleniş şekilleri:

V. tür kontrpuan’da gecikmelerin işleniş şekilleri
V. tür kontrpuan'da gecikmelerin işleniş şekilleri.

Yukarıda 5 numaralı örnekte, gecikmenin çözümü olan do notası, sekizlik değerde daha önceden işlemeli olarak duyurulmuştur. Bu duruma antisipasyon (anticipation) denir. Önceden gelme (duyurma) anlamını taşır.

Görüldüğü gibi bütün örneklerde birinci vuruş, bir önceki ölçüye bağlıdır. Çözümün kendisi 3. vuruş üzerinde olmalıdır.

Not: Aynı nota üzerinde aşağıda görülen hareket, 2. ikilik notanın diğer ölçüye bağlanması şartı ile olabilir. Mecbur kalınmadıkça kullanılmaması gerekir.

İkilik değerde aynı frekanstaki iki notanın aynı ölçü içerisinde kullanımı
İkilik değerde aynı frekanstaki iki notanın aynı ölçü içerisinde kullanımı.

Kadanslar
Kadansta gecikme istenirse örnekte görüldüğü gibi yapılabilir. Eğer gecikme istenmiyorsa diğer türlerden (daha çok V. tür senkopsuz) kadans örnekleri kullanılabilir.

V. tür senkoplu kontrpuan’da kadanslar
V. tür senkoplu kontrpuan'da kadanslar.

Not: Kadans ve paralel hareket (5’li ve 8’li) örnekleri için, I. Tür » | II. Tür » | III. Tür » | IV. Tür » ve V. Tür Senkopsuz » kontrpuan türleri incelenebilir.

Önemli Kaideler

  • Her ölçüde bir armoni kullanınız. Zorunlu hallerde iki armoni olabilir.
  • İki parti arasında imitasyon (taklit) yapmak özellikle her çalışmada, çalışmanın başında gereklidir. Olmazsa da çalışma yanlış sayılmaz fakat estetiği eksik olur
  • İki parti arasında daima ritmik kontrast olmalıdır. Bir parti hareket ederken diğer parti geniş süreli notalarla yürümelidir. Dötlük değerlerle hareket, iki partiye de eşit ölçülerde dağıtılmalıdır.
  • Gecikmeler partilerin karakterini zenginleştireceği için sık olarak kullanılmalıdır ve çözüm 3. dörtlük vuruş üzerinde olmalıdır.
  • Bu kurallara uyulması, batı müziğinin X. XVI. yüzyıllar arasında kullandığı müzik yazısı tarzının gerçekleşmesini büyük ölçüde sağlayacaktır.

İki partili 5. tür Senkoplu işlemeli sıkı kontrpuan örnek PDF
İki partili 5. tür Senkoplu işlemeli sıkı kontrpuan örnek PDF

Kaynak: Öğr. Gör. Ali ERAL “Kontrpuan Ders Notları”

Facebooktwitterpinterestlinkedin

ilk yorumu siz yazın

Lütfen yorum bırakın.

E-mail ve isim zorunlu değildir.